Frågor & svar

Hur gör jag om…

Här fyller vi på med medlemmarnas frågor och försöker ge svar
Har du en fråga som du tycker platsar här? E-posta den till styrelsen@sveaett.se

… Bredband ingår i månadsavgiften. Mer information här: Kollektivt Bredband

… jag vill starta en trädgårdsgrupp/motionsgrupp/schackgrupp/litteraturgrupp/etc? Svar: Skicka e-post till styrelsen@sveaett.se, berätta hur du tänkt, och vi frågar intresserade via webben.

… jag vill veta om föreningen är en äkta eller oäkta bostadsrättsförening? Svar: Föreningen har alltid klassats som en äkta förening. Föreningar som ses som oäkta är föreningar som har intäkter som till största del kommer från hyresrätter. De föreningarna går under andra skatteregler. I Svea Ett finns inga bostäder som är hyresrätter. Även uthyrning i andra hand kan i vissa fall påverka klassningen. Därför arbetar styrelsen för att minimera/förhindra uthyrning i andra hand. Läs mer om uthyrning i andra hand.

… jag vill ha ett registreringsbevis för föreningen? Svar: Skicka e-post till styrelsen@sveaett.se så får du en kopia per e-post.

… jag vill betala min avi för bostadsrätten (lägenheten) via autogiro Det går bra. Kontakta SBC (som har hand om avgifter för bostadsrätten). Adress och telefonnummer hittar du på din senaste avi.

… jag ska pantsätta min lägenhet eller ändra bank för pantsättning?
Allt underlag rörande pantsättningar och avnoteringar ska skickas direkt till SBC UTAN påskrift/underskrift av styrelsen.
Avgifts- och hyresförvaltaren har fullmakt att skriva under dessa för föreningens räkning för att sedan föra in uppgifterna i er lägenhetsförteckning.
Adressen är:

SBC
Box 226
851 04 SUNDSVALL


… jag vill byta bank och banken vill ha utdrag ur lägenhetsregistret Mejla till kundtjanst@sbc.se
Ange Brf, lägenhetsnummer och ditt ärende.

… jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand? Uthyrning i andra hand kräver styrelsens samtycke. Styrelsen ser mycket restriktivt på andrahandsuthyrning och kräver särskilda skäl och att andrahandsuthyrningen bara avser begränsad tid. Läs mer här (regler och formulär).

… jag vill sälja min lägenhet? Svar: Vill du sälja din lägenhet bör du vända dig till en auktoriserad mäklare. Mäklaren kommer bl.a. att skapa ett dokument där du avsäger dig medlemskap i bostadsrättsföreningen och där styrelsen tillfrågas om godkännande av den nya medlemmen.

När du sålt din lägenhet har du angett ett tillträdesdatum för den nya medlemmen. Säljaren står för hela avgiften (”hyran”) den månaden. Säljaren och köparen måste reglera detta sinsemellan. Köparen börjar betala avgiften (”hyran”) nästa månad.

… jag vill se mina betalda medlemsavgifter, utestående avier etc. hos SBC? Du loggar in på SBC (Sveriges Bostadssrättscentrum) www.sbc.se . Gå till ”Logga in på vår Brf”. Dina inloggningsuppgifter står på avierna som skickas ut varje kvartal. Lösenordet är ett tillfälligt som man får ändra om vid första inloggningen. Användarnamnet är hela objektnumret (xxxx-xxxxx-xx).

… jag undrar över vilka försäkringar jag bör skaffa mig? Svar: Du bör absolut ha en hemförsäkring, OBS viktigt! Men hemförsäkringen täcker inte allt! Du rekommenderas också att ta en bostadsrättsförsäkring som täcker bl.a. skador på parkettgolv, handfat, köksbänk mm.
Föreningen har ingen försäkring som gäller medlemmarna själva och medlemmarnas saker, inte heller för lägenhetens fasta inredning. Exempel kan vara parkettgolv, handfat eller köksbänk.

… något är trasigt eller måste fixas i min lägenhet? Svar: Klicka här så får du en lista på felorsaker och åtgärder

… rengöra filter/ventiler i lägenheten? Svar: Titta först i din lägenhetspärm.
Har du filter som liknar:
Klicka på bilden.

… jag vill ändra namnskylt vid dörren/entreplan/postbox? Svar: Ladda ner ett formulär (Klicka här). Fyll i formuläret och skicka det till styrelsen@sveaett.se. Styrelsen kontrollerar formuläret och om allt OK skickas det till till vårt serviceföretag Driftia för åtgärd.
Namn måste innehålla ägaren/ägarna till lägenheten om inte styrelsen godkänt temporär andrahandsuthyrning.
Boende får endast anmäla namnändringar om de blir sambo/särbo, byter namn eller gifter sig.
Om styrelsen godkänt temporär andrahandsuthyrning får namn ändras, men ändras tillbaka om inte förlängning medges.
Tänk på att Driftia har upp till 3 veckors handläggningstid från det att de fått in underlaget, så det är bra om vi får in överlåtelser i god tid.
Det är inte tillåtet att ändra skyltar själv. De kommer att tas bort.

… jag vill beställa extra nycklar till min lägenhet? Endast du som står som ägare till lägenheten kan beställa nycklar.
Du beställer genom att skriva ett mejl till styrelsen@sveaett.se där du anger
– lägenhetsnummer (tre siffror),
– ägarens fullständiga namn, personnummer och adress,
– beteckning (text) på befintlig nyckel,
– hur många nycklar du vill ha,
– följande mening: ”Jag förstår att min beställning är bindande och jag kommer att betala kostnaden”.
Beställningen måste skickas från den som står som ägare till lägenheten.

Styrelsen kommer sen att beställa nyckeln/nycklarna. Efter någon vecka får du ett mejl där det beskrivs var du kan hämta nyckeln/nycklarna, hur mycket det kostar dig
och att du som ägare måste legitimera dig. Du kan max ha 6 nycklar till lägenheten.
Nyckelkostnad lägenhet: Grundpris 375 kr, sen tillkommer 300 kr (nytt pris 2017-11-09) per nyckel. Kostnaden kommer på kommande avi (avgift för lägenheten).
Nyckelkostnad postfack: (se nedan)
Obs beställning är bindande!

. . . om jag vill veta portkod för att släppa in tex matkasseföretag?
Det finns ingen portkod för sådant. Av säkerhetsskäl har bara tidningsbud tillgång till koder.
Koder har en benägenhet att komma på drift.

Be matkasseföretaget ringa upp dig på porttelefonen.

… mitt bredband inte fungerar? Svar: Du ska då kontakta din bredbandsleverantör eller Bahnhof om du har föreningens bredband
Tips1: Kolla med grannar, har de också problem? Gå ner till hobbyrummet på Karlslundsvägen, där finns bredband. Login och password finns anslaget på väggen.
Tips2: Kanske har du en smartphone? Besök leverantörens driftstatussida.

… jag vill byta bredbandsleverantör? Svar: Du ska då kontakta din nya bredbandsleverantör (Bredband, TV och/eller telefoni).
Tips: Har du föreningens bredband kan du behöva kontakta Bahnhof och/eller din nya leverantör vid byte.

… om jag är nyinflyttad och ska beställa bredband? Bredband ingår i månadsavgiften via Bahnhof med hastighet 1000/1000 vid fast anslutning mellan dator och bredbandsuttag. Router går alltid mycket långsammare.
Vill du byta operatör och inte använda föreningens bredband eller behålla den gamla operatören från din gamla adress måste du kontakta dessa. Vilka operatör som finns  beror på vad nätägaren erbjuder. Föreningen äger inte nätet.

TV ingår inte i bredbandet som föreningen betalar.
Innan du kollar bör du vara klar över vad du behöver:
– Telefoni (via bredband) Ja/Nej
– TV Ja/Nej
– Bredband (Ja/Nej) Trådlöst bredband? Hastighet?


… om jag flyttar från Svea Ett, vad gör jag med nycklar, p-plats, förråd, fjärröppnare mm? – Nycklar till lägenheten: Lämnas till den som övertar din lägenhet.
(3 nycklar + de som tidigare bostadsrättsägare ev. beställt.)
– Nycklar till postbox: Lämnas till den som övertar din lägenhet.
(2 nycklar)
– Blippar (för SPA/hobbyrum mm): Lämnas till den som övertar din lägenhet.
(3 blippar (röd, blå, gul) + de som tidigare bostadsrättsägare ev. beställt.)
– Avtal garage och fjärröppnare: Mejla styrelsen, be om träff vid påskrivning av avtal samt återlämning av nycklar. 
– Avtal förråd och nycklar:  Mejla styrelsen, be om träff vid påskrivning av avtal samt återlämning av nycklar (2 nycklar)
1: Om du ska flytta från Svea Ett, behövs ingen uppsägning. Rätten att använda din garageplats upphör på den överenskomna tillträdesdagen (för lägenheten), men du måste betala hyra månaden ut. Senast på tillträdesdagen måste du lämna tillbaka fjärröppnare, ev nycklar och förråd ska vara städat. Lämna nycklar genom att mejla styrelsen@sveaett.se och överenskomma om överlämningsplats.
2: Om du vill säga upp garageplats/förråd gäller normalt 3 månaders uppsägningstid (se avtal). Det betyder att du ska betala för tre hela kalendermånader efter anmälan om uppsägning. Om du så önskar kan du begära hos styrelsen att försöka hitta ny hyresgäst. Om styrelsen hittar ny hyresgäst behöver du bara betala för de hela månader du har kvar platsen/förrådet. Du säger upp garageplatsen/förråd genom att skicka e-post till styrelsen@sveaett.se.



… jag vill bättra på färg på tak eller vägg? Du kan inhandla färg hos välsorterade färghandlare. Ange:
Tak: Vanlig vit helmatt (glanstal: 3)
Vägg: NCS S 1002-Y/7, bruten vit (glanstal: 7)
OBS: Vi har fått ett meddelande om att takfärgen är fel (Färgkod har erhållits från BRABO. Tips: Vänta till denna information är uppdaterad.)

… jag funderar på att glasa in min balkong? Svar: På stämman 2015-03-31 bildades en ”balkonggrupp”. Balkonggruppen har rekommenderat en leverantör Balkongrutan AB. På stämman 2015-11-26 beslöts att de medlemmar som så önskar får glasa in sin balkong till egen kostnad. Föreningen har fått bygglov av Järfälla kommun för resp. balkong. Om du är intresserad av inglasning via Balkongrutan titta på deras hemsida www.balkongrutan.se. Kontakta Asko Korkiakangas på asko@balkongrutan.se. Du kan också läsa om balkonginglasning här.

… jag vill ställa ett förråd på min altan? Svar: Om det gäller ett förråd för altanmöbler e.d. på egen altan:
– Förrådet måste stå löst och får ej fästas i fasad.
– Höjden på förrådet får inte upplevas som störande för närboende grannar.
– Inhämta närboende grannars godkännande.

… min diskho luktar avlopp? Svar: Fyll diskhon (ev båda) med varmt vatten. Blanda in normalt med diskmedel. Rör om. Öppna så att vattnet rinner ut. Om lukten kvarstår anmäl felet till Driftia. info@driftia.se

… golvbrunn på toa luktar Fyll vatten i vattenlåset. Hjälper inte det prova med: Det kan vara renshinken i golvbrunnen som inte sitter riktigt på plats, då läcker det luft från avloppet. Kolla att den sitter på plats.

… jag vill veta mer om Släng rätt i toalett – Fulspolning Vi har senaste året (2017) haft två besvärliga stopp i avloppsledningarna.
Båda gångerna blev det översvämning i Gym med massor av vatten på golvet.
Det var någon/några lägenheter där det spolats ner trasor mm i toa. Åtgärderna efteråt blev kostsamma och störde verksamheten i Gym.

… jag vill veta mer om avfallskvarnen? I din lägenhetspärm flik 12 finns ”Användarhandbok Waste King”. Där finns bl.a. ett avsnitt om
”8 Problemlösning: Innan du ringer en reparatör…”
Här kan du läsa en nyare utgåva av användarhandboken daterad 17 januari 2015
Här kan du läsa en enkel bruksanvisning

… ta bort energisparfunktion på vattenkranar? Om du vill ta bort energisparfunktion på dina vattenkranar så tittar du i lägenhetspärmen flik 4. Där hänvisas till Gustavsbergs hemsida: http://www.gustavsberg.com/se/proffs.html

… lufta element, ingen eller dålig värme på element. Enkel bruksanvisning finns här.

… om jag vill sätta in fläkt? Svar: Du får inte sätta in fläkt eller motsvarande som stör ventilationen i huset! Kontakta styrelsen om du har ventilationsproblem.

… om jag vill sätta upp lampor/amplar på balkongen/uteplatsen?
Du får inte fästa lampor/amplar i putsen på väggen. Det är ett garantikrav från Brabo (som byggde huset). Då bortfaller garantin om putsen lossnar.
Du får fästa lampor/amplar i balkongen ovanför dig. Men du måste vara beredd att ta bort skruvar, spackla och måla över om du i en framtid överlåter din bostadsrätt.

… jag vill veta hur man betalar för varmvatten Varmvattenkostnad kommer på samma faktura som brf-avgiften “hyran” (från SBC). Men varmvattenkostnad kommer bara var tredje månad.

… jag blir störd av min granne? Svar: Ring på hos grannen, förklara och kanske får du en ny vän! Vid upprepade problem skriv ut denna fil och fyll i. Sen skickar du informationen till styrelsen (eller lägger i postbox Barkarbyvägen 60).

… jag vill boka SPA?

Svar: Ingången till SPA (bastu + lounge + eldstad) är vid entrén till Karlslundsvägen 9. Där bokar du tider via bokningspanelen. Du måste ha din blipp för att boka och komma in på SPA. Du kan även boka/avboka via appen Electrolux Vision MOBILE (titta under ”Styrelse” > ”Utskickade infoblad” för mer info om bokningsappen). Det är bara den som bokat som kan komma in i SPA-utrymmet under den bokade tiden. Boka inte mer än du behöver. Boka av tid som du inte använder.

… jag vill skaffa en ny blipp till SPA/hobbyrum Svar: Skicka ett mejl till styrelsen. Blippar kostar 150 kr/st.
Blippen kan även användas för att öppna garageport från gatan.

… jag vill hyra/byta garageplats/förråd? Svar: Skicka e-post till styrelsen@sveaett.se .
Du kan se lediga garageplatser/förråd eller hur lång kön är till lediga garageplatser/förråd här.

… jag vill använda el (230V) i garaget. Finns det eluttag? Svar: Det finns inget eluttag i garaget. Närmaste eluttag finns i resp. entré (i garageplanet).

… jag vill betala min parkeringsplats via autogiro? Svar: Det går inte. Det är för dyrt för en så liten förening som vi är. Ibland kan man göra en automatisk överföring i alla fall hos Nordea. Man kan skriva sitt kundnummer och göra en automatisk överföring (månadsvis) på vårt bg. Man väljer datum, belopp och text.
Du får din avi via mejl. Däremot kan du få din avi om p-plats via postkuvert istället för via mejl (Kostar 25kr/avi). Kontakta styrelsen@sveaett.se.

… jag vill veta när garaget städas nästa gång? Svar: Vi har avtal med Städpoolen AB om garagestädning. Garaget städats två gånger per år. Underlätta för garagestädningen genom att inte ha bilen där då! Information kommer att sättas upp i god tid före.

… jag vill skaffa ny fjärröppnare till garaget Svar: Om din gamla fjärröppnare har blivit borttappad eller stulen så måste du omedelbart kontakta styrelsen så koden kan blockeras! Du beställer en ny fjärr genom att mejla styrelsen. Kostnaden för ny fjärr är 500 kr (pris ändrat 2020-12-17) och kommer på faktura för parkeringsplatsen. Det går inte att ha mer än en fjärröppnare till din parkeringsplats.

… jag tycker att det är dåligt städat i trapphus etc? Svar: Vårt städbolag städar trapphus, hobbyrum, SPA-motionsrum, grovtvättstuga, cykelrum och soprum varje torsdag. Om du inte är nöjd med städningen skicka ett mejl till styrelsen. Skicka gärna med en bild.

… jag vill beställa extra nyckel till min postbox? Svar: Det går inte att beställa nya nycklar till postbox. Men det finns tre alternativ: ”Beställ extranyckel själv”, ”Fixa nytt lås själv själv” och ”Driftia fixar lås”.
Alternativ ”Beställ nyckel själv”: Ta en nyckel med dig till en låssmed e.d. Kanske kan han
göra en extranyckel? Du betalar själv.
Alternativ ”Fixa nytt lås själv”: Skaffa själv en låscylinder som är lika den befintliga. Montera själv. Beställ ev. extranycklar själv via låssmed. Du betalar allt själv.
Alternativ ”Driftia fixar lås”: Du begär byte av låscylinder hos Driftia. Driftia installerar vid nästa rondering (eller omedelbart mot extra kostnad). Driftia överlämnar nyckel till medlem och kräver legitimation. Du betalar allt själv. Kostnad: (uppgift saknas).

… jag vill veta var det finns brandsläckare? Svar: Brandsläckare finns i SPA, hobbyrum, Gym och 5 st. i garage.

… något är trasigt i hissen? Om hissen står eller det är något annat fel i hissen (inte städning) ska du ringa Schindler Hiss AB: 020 313333.

… jag vill veta mer om sopsugen och hur man använder den?
Om det är stopp i sopsugen kontakta styrelsen styrelsen@sveaett.se
Läs här Järfälla kommuns beskrivning

 

… jag inte hittar min fråga här? Svar: E-posta den till styrelsen@sveaett.se